Adalah di maklumkan bahawa :
SK PETALING 1 telah melaksanakan Sistem Pengurusan Sekolah Kualiti (SPSK) 3.0 2014
Apa itu SPSK?
Sistem Pengurusan Sekolah Kualiti ( SPSK ) adalah Satu Sistem Pengurusan Kualiti yang mengikut tatacara sistem
pengurusan kualiti MS ISO 9001:2008 yang komited untuk meningkat dan
memantapkan PEMBELAJARAN dan PENGAJARAN ( P&P ) yang berkualiti bagi
memenuhi keperluan pelanggan.
Dasar Kualiti :
PPWBP/ Sekolah di wilayah bangsar dan pudu bertekad untuk
memastikan sistem pengurusan perkhidmatan pendidikan di laksanakan secara
profesional , efisen dan berkualiti bagi memenuhi kehendak dan kepuasan hati
pelanggan. Proses ini melibatkan kerja sepasukan, kajian semula pengurusan dan
proses penambahbaikan yang dilaksanakan secara menyeluruh dan berterusan.
8 Prinsip SPSK
1. Tumpuan kepada pelanggan
Pelanggan merupakan sebabnya wujud sesebuah organisasi.
Kehendak semasa dan masa depan pelanggan perlu difahami organisasi. Oleh itu
organisasi perlu dapat melebihi ekspetasi pelanggan.
2. Kepimpinan
Pengurusan atasan perlu mewujudkan kesepakatan dalam memandu
organisasi mencapai matlamat pewujudannya serta menilai semula sistem
pengurusan kualiti bagi memastikan ianya masih sesuai dan berkesan.
3. Penglibatan anggota organisasi
Semua anggota merupakan sumber penting kepada organisasi.
Penglibatan dan kompetensi anggota-anggota ini amat diperlukan untuk menyumbang
kepada peningkatan prestasi organisasi.
4. Pendekatan proses
Pendekatan proses bermakna input, proses transformasi input-input
ini dan output kepda proses transformasi itu dikenalpasti. Hasil yang
dihasratkan, iaitu output daripada proses transformasi ini akan dapat dicapai
dengan lebih cekap apabila aktiviti-aktiviti dan sumber-sumber yang terlibat
diuruskan mengikut pendekatan proses.
5. Pengurusan yang mengamalkan pendekatan sistem.
Pendekatan sistem bermakna semua proses yang ada hubungkait
dikenalpasti dan diuruskan dengan baik supaya objektif organisasi dapat dicapai
dengan lebih berkesan dan cekap.
6. Penambahbaikan secara berterusan
Usaha-usaha penambahbaikan secara berterusan hendaklah
menjadi objektif tetap organisasi. Organisasi perlu merancang dan mengambil
tindakan penambahbaikan secara berterusan ke atas sistem pengurusan sistem
kualitinya. Tindakan ini boleh diambil berasaskandasar kualiti,
objektif-objektif kualiti, hasil audit, penganalisisan ke atas data, tindakan
pembetulan dan pencegahan serta kajian semula pengurusan.
7. Pendekatan membuat keputusan berdasarkan fakta.
Keputusan-keputusan hendaklah berdasarkan kepada data dan
maklumat yang tepat supaya keputusan-keputusan inin lebih berkesan.
8. Hubungan dengan pelanggan untuk faedah bersama
Organisasi dan pelanggannya saling bergantung antara satu
sama lain. Hubungan yang baik akan membawa faedah dan meningkatkan prestasi
kedua-dua pihak.
0 comments:
Post a Comment