Dari tahun 2014 hingga 2016 kami warga kerja SK Petaling 1 telah
melaksanakan Sistem Pengurusan Sekolah Kualiti 3.0 dengan penuh didikasi dalam
memastikan SK Petaling ditadbir dengan penuh telus dan bertanggungjawab untuk
peningkatan dan pembangunan kepada murid,masyarakat dan negara.
Apa itu SPSK?
Sistem
Pengurusan Sekolah Kualiti ( SPSK ) adalah Satu Sistem Pengurusan Kualiti yang
mengikut tatacara sistem pengurusan kualiti MS ISO 9001:2008 yang komited untuk
meningkat dan memantapkan PEMBELAJARAN dan PENGAJARAN ( P&P ) yang
berkualiti bagi memenuhi keperluan pelanggan.
Dasar Kualiti :
PPWBP/
Sekolah di wilayah bangsar dan pudu bertekad untuk memastikan sistem pengurusan
perkhidmatan pendidikan di laksanakan secara profesional , efisen dan
berkualiti bagi memenuhi kehendak dan kepuasan hati pelanggan. Proses ini
melibatkan kerja sepasukan, kajian semula pengurusan dan proses penambahbaikan
yang dilaksanakan secara menyeluruh dan berterusan.
8 Prinsip SPSK
1.
Tumpuan kepada pelanggan
Pelanggan
merupakan sebabnya wujud sesebuah organisasi. Kehendak semasa dan masa depan
pelanggan perlu difahami organisasi. Oleh itu organisasi perlu dapat melebihi
ekspetasi pelanggan.
2.
Kepimpinan
Pengurusan
atasan perlu mewujudkan kesepakatan dalam memandu organisasi mencapai matlamat
pewujudannya serta menilai semula sistem pengurusan kualiti bagi memastikan ianya
masih sesuai dan berkesan.
3.
Penglibatan anggota organisasi
Semua
anggota merupakan sumber penting kepada organisasi. Penglibatan dan kompetensi
anggota-anggota ini amat diperlukan untuk menyumbang kepada peningkatan
prestasi organisasi.
4.
Pendekatan proses
Pendekatan
proses bermakna input, proses transformasi input-input ini dan output kepda
proses transformasi itu dikenalpasti. Hasil yang dihasratkan, iaitu output
daripada proses transformasi ini akan dapat dicapai dengan lebih cekap apabila
aktiviti-aktiviti dan sumber-sumber yang terlibat diuruskan mengikut pendekatan
proses.
5.
Pengurusan yang mengamalkan pendekatan sistem.
Pendekatan
sistem bermakna semua proses yang ada hubungkait dikenalpasti dan diuruskan
dengan baik supaya objektif organisasi dapat dicapai dengan lebih berkesan dan
cekap.
6.
Penambahbaikan secara berterusan
Usaha-usaha
penambahbaikan secara berterusan hendaklah menjadi objektif tetap organisasi.
Organisasi perlu merancang dan mengambil tindakan penambahbaikan secara
berterusan ke atas sistem pengurusan sistem kualitinya. Tindakan ini boleh
diambil berasaskandasar kualiti, objektif-objektif kualiti, hasil audit,
penganalisisan ke atas data, tindakan pembetulan dan pencegahan serta kajian
semula pengurusan.
7.
Pendekatan membuat keputusan berdasarkan fakta.
Keputusan-keputusan
hendaklah berdasarkan kepada data dan maklumat yang tepat supaya keputusan-keputusan
inin lebih berkesan.
8.
Hubungan dengan pelanggan untuk faedah bersama
Organisasi
dan pelanggannya saling bergantung antara satu sama lain. Hubungan yang baik
akan membawa faedah dan meningkatkan prestasi kedua-dua pihak.
0 comments:
Post a Comment