PENGENALAN
Program Transisi Prasekolah ke Tahun satu merupakan program
yang bertujuan untuk membantu murid menghadapi perubahan daripada pendidikan
tidak formal di rumah atau tadika kepada pendidikan lebih formal di Tahun Satu
sekolah rendah. Dalam masa sama program ini juga memastikan agar semua murid
tahun satu yang datangnya dari latar belakang, pengalaman dan sosio ekonomi
yang berbeza akan dapat memulakan proses pembelajaran di Tahun Satu pada tahap
pencapaian yang hampir sama.
Tujuan program:
1. Murid-murid dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran
guru-guru dan kawan baru dalam masa yang singkat.
2. Guru-guru dapat menyelaraskan keperluan kognitif, emosi,
kerohanian dan jasmani murid secara menyeluruh sebelum memulakan proses
pengajaran dan pembelajaran secara formal di tahun 1.
3. Meningkatakan minat dan semangat murid untuk datang ke
sekolah tanpa banyak masalah.
Objektif;
1. Mengembangkan sosio-emosi dan menyesuaikan diri kepada
persekitaran pembelajaran yang formal.
2. Memperolehi pengetahuan dan kemahiran asas mengikut
sukatan pelajaran Tahun 1.
3. Mencapai tahap pencapaian kognitif yang hampir sama untuk
memudahkan proses.
4. Menyesuaikan diri di kelas Tahun 1.
5. Bermotivasi dan bersemangat untuk belajar.
MINDA CERDAS MATA BERCAHAYA
Minda Cerdas
Kemampuan murid-murid Tahun Satu membina dan mengaplikasikan
kemahiran berfikir secara aktif melalui aktiviti berkumpulan dan saling bantu
membantu di antara satu sama lain serta penglibatan menyeluruh dalam
aktiviti-aktiviti yang dirancang awal lagi menunjukan minda cerdas.Dalam masa
yang sama, murid-murid juga diharapkan dapat meningkatkan perasaan ingin tahu
mereka malalui aktiviti-aktiviti yang mencabar serta bersesuaian dengan tahap
umur dan pencapaian sedia ada.Selain dari itu, malalui aktiviti-aktiviti
tersebut akan wujud proses komunikasi yang dapat meningkatkan tahap keyakinan
diri dalam kalangan murid di samping dapat memantapkan pemupukan nilai-nilai
murni yang ada atau yang dibawa dari prasekolah.
Mata Bercahaya:
Murid-murid Tahun Satu ini dapat merasakan satu keseronokan
untuk terus belajar bersama-sama dengan kawan-kawan,suasana,persekitaran dan
guru-guru yang baru.Semangat dan minat mereka akan terus meningkat dari masa ke
semasa melalui aktiviti –aktiviti yang disediakan tanpa menimbulkan sebarang
permasalahan kepada sekolah,guru mahupun ibu bapa atau penjaga mereka.Keadaan
ini dapat diterjemahkan melalui sinar mata mereka yang sentiasa bercahaya pada
setiap masa dan ketika untuk meneruskan proses pembelajaran mereka di Tahun
Satu.
0 comments:
Post a Comment